Monday, July 22, 2013

Ramadhan Kali ni…2013

Alhamdulillah, harini dah 14 Ramadhan dah….sekejap je dah nak lepas separuh bulan berpuasa..Syukur jugak diberikan kesempatan kami berbuka sekeluarga ni..dan, semangat untuk memasak untuk keluarga jugak tak pernah kurang sebab tahun ni berazam nak kurangkan berbelanja di bazaar ramadhan..Setakat ni baru 2 kali saya singgah ke pasar malam (bukan bazaar ramadhan sebab kat rumah saya memang pasar malam setiap Rabu & Sabtu)….singgah pun sebab teringin nak makan murtabak…dan memang 2 kali singgah tu beli murtabak je….saya cuma bawa rm3 je tau…bukan apa kalau bawak banyak duit mesti nak beli macam-macam….lagipun rutin berbuka kami lebih kepada nasi (selain kurma)…

Sedaya upaya saya mempelbagaikan menu untuk juadah berbuka…bukannya susah dan lama nak masak pun..kadang-kadang saya mula masak pukul 6pm…sempat lagi la…tapi kena cepat dan tiada gangguan la…Senang masak nasi masa berbuka sebab boleh bawak sampai ke sahur…Cuma panaskan lauk je…setakat ni mr may dan azuin pun tak banyak komplen dan layan je apa yang dimasak…azuin lebih suka kalau makan nasi selain nasi putih..berselera je..tu yang saya lebih suka buat nasi selain nasi putih…seronok sangat!!

Dulu ingatkan dah pindah rumah baru, susah nak makan sekeluarga….yela, mr may kan kerja jauh..pulak tu banyak halangan nak balik rumah bulan puasa ni….jem sana-sini…sebab ramai yang balik awal bulan puasa ni…Kalau hari Jumaat jangan certa la…Hari Jumaat minggu pertama puasa tu mr may siap set masa/kilometer lagi…2.6 km dalam masa 2 1/2 jam..hari lain, tak menjadi masalah la…walupun sangkut tapi boleh lagi la…selalunya sebelum 7pm mr may dah sampai rumah…saya pulak, macam biasa je sebab jalan saya balik rumah tak ada masalah jem bagai…kalau lambat pun sebab saya keluar ofis lambat..tak pun ikut belakang bontot lori… kebiasaan memang pukul 5pm (siap ambil azuin)…sempat la layan cerita Dahlia dulu (ni minggu akhir cerita Dahlia tu)…

Berpuasa dan hamil agak mencabar jugak..terutama minggu pertama Ramadhan…sebab nak kena sesuaikan diri…dan, syukur setakat ni saya masih dapat berpuasa dan kesihatan yang baik…ni merupakan kali kedua saya berpuasa ketika hamil…kali pertama semasa mengandungkan azuin…tapi masa tu tak mampu nak puasa penuh…tinggal 7 hari…sebab masa azuin tu saya msih lagi dalam Trimester Pertama…kali ni pulak dalam Trimester Kedua…lebih rasa segar la sebab dalam trimester ni selalunya memang perasaan yang agak selesa sikit berbanding yang pertama dan ketiga…Minggu ni saya dah 20 minggu…baru separuh perjalanan….ada baki lagi 20 minggu…

Tahun ni saya nak berpuasa penuh…macam tahun 2011..ye, masa tu saya dapat puasa penuh sebab susukan azuin dan pada masa yang sama ‘kawan baik’ saya memang datang lambat selepas bersalin…

Ahad lepas, ada gotong-royong pacakkan pelita kat depan setiap rumah…cantik je nampak…tapi tak nyalakan pun lagi..nanti boleh la nyalakan…meriah sikit rasa…Baru rasa suasana berpuasa dan meriahnya duduk kat rumah baru!!


Semoga Ramadhan kali ni memberi keberkatan kepada kami sekeluarga dan seluruh umat islam di muka bumi ini!!....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.