Thursday, July 18, 2013

Apply mykad secara online

Syukur Alhamdulillah..dah ambil pun mykad….kena buat baru sebab mykad(IC) hilang…memang tak sedar bila IC tu hilang..sedar pun masa nak buat cimb card kat office awal bulan 7 haritu…bayangkan lah dah berapa lama saya tak ada IC..nasib tak kena cekup bagai….hahaha….

Kali ni saya buat thru online je..sebab malas nak ambil cuti p JPN semata-mata nak buat IC….nasib baik sekarang dah ada sistem dalam talian ni….memang sangat senang la…semuanya dihujung jari….tapi untuk kutipan masih kena p JPN tapi kurang la sikit masa kat JPN tu kan..sebab nak ambil je….

Saya buat melalu mykadganti….senang je..kalau melalui myEG pun boleh jugak..tapi kena tambah service charge RM2 la….saya kena RM210 untuk kali kedua hilang….tapi kena bayar jugak la sebab karang jadi pendatang asing pulak……

Tak sampai 10 minit dah siap semunya….kena tunggu dalam masa 10 hari untuk kad siap dan boleh ambil kat mana-mana cawangan JPN yang dekat dan senang untuk kita ambil….saya ambil kat JPN Klang je..sebab dok fikir on the way balik rumah boleh singgah ambil je…

Saya buat 8/7/2013….15/7/2013 dah siap…tak sampai 10 hari pun…tanya status kad pun melalui sms je….senang kan….

Memandangkan hari selasa tu saya EL…terus la p ambil kat situ….tak ramai orang pun, cepat jugak servis kat kaunter…walaupun ramai orang…



Lepas ni kena jaga mykad tu baik-baik….kalau hilang lagi kena RM310 pulak…haih….

2 comments:

  1. Salam Puan Aini. Saya nak tanya perihal renew online ni, macam mana dengan gambarnya ya? Adakah dikekalkan gambar lama? Atau diambil masa buat kutipan nanti? Terima kasih. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..gambar akan kekal guna yang lama :)

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.