Monday, July 8, 2013

Penangan Petai…

Hamil boleh makan petai ke?hmm, saya memang hantu petai…nak lagi kalau sambal udang petai…sedap woo….

Sebenarnya baru je lepas makan nasi dengan sambal petai….ye, seawall pukul 10.30pagi saya dah makan bekalan untuk lunch saya harini….lapar sangat!!...Sebenarnya sambal udang petai ni bukan saya masak pun…diimport dari Selama, Perak….mak mertua yang kirimkan….masakan mak memang sedapkan….apa yang dimasak memang sedap…..

Lepas je Iwan bagitau nak singgah rumah dan ada bawak nasi daging,,,memang kami dah terliur dah….nasi daging mak buat memang sedap….saya pernah buat tapi tak sesedap yang mak buat….kena air tangan mak jugak kot…hehehe….Iwan cuti seminggu jugak dan lepak kampung…Jadi, semalam baru balik sini…on the way tu dia singgah la rumah dan kami makan malam sekali la….makan bekal yang mak bagi…Ingatkan ada nasi daging dan air asam je…sekali ada sambal udang petai la….terus saya panaskan dan tak sabar nak makan….hahaha……

Dah lepas makan tu baru terfikir, boleh ke  makan petai semasa hamil ni?tanya gak mr google..ada yang cakap, boleh..dan elakkan makan di hujung kehamilan….takut air ketuban bau busuk…..yang bau busuk tu mungkin la kot..sebab kalau makan petai selalunya kalau buang air mesti bau punya la..ala, bukan lamapun…sehari je kalau nak bau tu (nasib baik kat rumah sekarang ni ada banyak bilik air)…..

Bukan apa, mr may memang tak layan petai ni….dia tak suka bau petai ni…terpaksa berpisah toilet kejap untuk sehari dua ni…..kang ada orang komplen toilet bau petai pulak……


Hari ni memang saya ada bawak jugak nasi daging dan sambal udang petai datang ofis…sebelum rehat saya panaskan siap-siap…takut nanti masa rahat saya panaskan bau semerbak pulak…kena hormat jugak la sebab ada orang yang suka dan ada orang yang tak suka…..lepas panaskan, saya biarkan je pintu microwave tu terbuka…bagi hilang sikit bau petai tu……Jadi, kalau nak makan selepas tu, tak yah la panaskan…Cuma panaskan nasi jela….
Semua dah selamat dalam perut saya!!tak sempat tunggu lunch….nanti lunch makan biskut jela!! Balik rumah boleh makan lagi sebab ada lagi lebih sambal tu….simpan dalam peti sejuk je dulu…hope peti sejuk kat ofis ni tak la berbau petai……

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.