Thursday, July 26, 2012

Pengalaman Interview lagi



Pengalaman Interview @ Company X- (Sungai Way, PJ)

Yang ni saya apply thru Jobstreet.com….memang tu jela saluran yang paling senang dan mudah….
Application Satus = Reviewed 4X…[banyak kali jugak diorang reviewed sebelum diorang panggil untuk interview kan]…luckily, saya salah seorang yang dipanggil…..

10 Julai 2012, 10.00 am – 1st Interview
-Interview tak la rasa tertekan sangat sebab mungkin dah lali dengan interview bagai….walaupun lain company lain cara interview tapi selalunya adala sipi-sipi soalan yang diberi.
-Interview kali ni tak lama….1/2 jam je…boleh cakap sekejap la sebab saya pernah kena interview hampir 2jam….
-Nasib baik ada pengalaman sikit..senang la nak jawab..kebanyakan soalan berkaitan dengan kerja sekarang dan adalah sikit-sikit soalan teknikal yang dia tanya….


Contoh-contoh soalan yang ditanya:

1) Tell me about yourself [yang ni memang wajib di tanya kat mana-mana interview yang saya pergi]
2) Job responsibilities [yang ni pandai-pandai la goreng tai jangan terlebih goreng sudah…dah hangit kang  susah pulak,hehe]
3) FMEA, DOE, Six Sigma….[yang ni ok la sebab memang saya gunakan dalam kerja saya…Cuma terangkan sikit je dah dia pun angguk-anguk je…tapi ada gak yang tak berapa pasti especially Six Sigma tu….yang FMEA tu memang dia suruh terangkan satu persatu…siap bagi situation lagi]
4) Career expectation [yang ni dia suruh terangkan goals kita dalam kerjaya….in 5 years, 10 years].
5) Kenapa nak ‘resign’ dari kerja sekarang? [seperti biasa saya pun jawab la ‘for my career enhancement’..lagipun memang saya minat dalam electronic/semiconductor industry ni….sebab?teknologi dalam bidang ni cepat dan up-to-date…kena cepat bersaing….

-Lepas tu dia bagi satu soalan yang dia nak uji daya ingatan kita…[nasib baik lepas ujian ni,hehe]
-Tu jela yang saya ingat..terlalu banyak soalan walaupun Cuma stengah jam je interview…saya memang puas hati….

-Ada gak tanya dia bila boleh tau result ni…..dia cakap 1-2 weeks…..

-Dalam hati ni rasa 50-50 je….tapi taknak mengharap sangat sebab takut kecewa…kang lagi sedih…sebab diorang ada lagi candidate yang nak di interview…mana tau diorang jumpa yang lagi baik ke….melepas la saya…..

-Tp tak pa, kan dah ada kerja sekarang….tak la risau sangat……[dalam hati memang nak]…tengok jela rezeki ada ke tak….

-Dah lepas seminggu dari interview tu, memang tak de kol pun..sedih…dah rasa tak dapat…so buat tak tau jela {merawat hati]…hahaha….

24 Julai 2012, 6.15pm
-Dan….dan….tak disangka-sangka….genap 2 minggu lepas interview tu, saya dapat kol dari HR yang saya kena datang untuk second interview….dengan Manager lagi besar….hahaha ….apa tah jawatan dia bagitau…sebab tak dengar sangat..terlalu excited la katakan……

-Dalam kepala ni dok fikir nak mintak half day la esoknya sebab interview tu pukul 2.00 pm…tapi tak boleh pulak sebab pagi tu ada ‘Project Meeting’..nak kena uptae project plan bagai…taktau pukul berapa habis…selalunya kalau project meeting memang lambat habis….kang rugi pulak ambik halfday…..hmmm,kesimpulannya…saya mintak keluar je dari bos…

25 Julai 2012, 2.00 pm - 2nd Interview
-Keluar dari office dalam pukul 1.00pm gak sebab tetiba ada satu lagi meeting….kelam kabut sikit hari tunasib baik bos ok…saya mintak nak keluar sebab ada ‘emergency’…nasib baik dia tak tanya banyak….sebab bos saya memang best!! He’s an Irish. Cool!!!

-Syukur jugak sebab traffic pun ok…tak sesak…sampai kat Sg Way Free Industrial Zone tu dalam pukul 1.35 pm….

-Interview pukul 2.00 pm….sempat…Yeay!!

-Kali ni interview santai lagi sebab GM yang nak jumpa saya….macam sembang-sembang kosong…tapi ada gak dia tanya pasal NPI bagai…lepas tu dia bagitau pasal Wafer Fabrication la…saya layan jela…memang saya tak ada pengalaman dalam Wafer Fabrication ni…tapi kalau dapat saya akan sentiasa belajar & ‘I’m a fast leaner’….

-Ada jugak dia tanya kenapa saya ambil course ‘Material Science’ masa kat UKM dulu dan apa alatan pengujian yang digunakan….[nasib baik teringat FTIR, SEM...dan memang dia nak jawapan tu]..tapi masa dok jawab tu memang takut dia tanya lebih tentang FTIR, SEM….saya memang dah lupa dah semua pasal tu….tapi boleh je kalau nak belajar balik…hari-hari guna mesti terer la!!

-Rasa ok la interview ni..sekejap jugak Cuma dalam ½ jam je…memang tak rasa tekanan pun masa interview tu..siap boleh bertukar idea lagi….i like!!..

-Saya ada tanya pasal ‘career expansion’ kat situ…dia cakap, kebanyakan manager adalah engineer dulu...kiranya memang mula kerja dari engineer kat situ sampai la dapat ‘promotion’ jadi manager..dan diorang dah kerja >10 years kat situ….hmmm..

-Habis je interview kena p HR pulak sebab nanti HR tu akan bawa kita keluar dari office…kena tunggu lagi result interview ni…dapat ke tak??  Ada rezeki tak kemana kan…….

-Kalau bukan rezeki kat situ, tak apalah….kerja dah ada [ayah menyedap hati]


***Macam susah jugak nak dapat kerja sekarang ni…interview senang dan konon-konon macam dapat tapi sebaliknya…..Rezeki masing-masing!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.