Friday, May 17, 2013

Hamil & Masih Menyusu


Kali ni saya nak share pasal penyususan ketika hamil..azuin masih lagi menyusu saya dan saya tak pernah ada niat pun nak wean-off azuin secara paksa…biar la secara semulajadikan…..tapi azuin dah tak minum susu saya sepenuhnya dah pun sejak melepasi 2 tahun….saya campur dengan susu uht…sebab azuin tolak susu formula…..tak nak lansung…tapi saya masih akan cuba bagi fm gak…nak serasikan dan biasakan azuin minum susu sampai besar…..

Menyusu ketika hamil dengan anak yang dah 2 tahun lebih ni takla teruk mana pun..sebab ia lebih kepada bonding antara anak&ibu…nak kata minum banyak pun tak jugak….tak macam masa sebelum 2 tahun la…..saya selalu jugak tanya azuin masa tengah menyusu..susu ada lagi ke?azuin akan angguk(maksudnya ada la)…kalau dah habis, azuin akan bagitau, “mama, habis..(sambil buat tangan habis)…lepas t uterus tukar dan minum sebelah lagi satu…..suka sangat tengok gelagat azuin tu..

Ada ramai yang bertanya,macam-macam soalan….kat ofis, kat klinik….macam-macam la….ada yang cakap azuin tu minum darah adik la, ambik hak adik la, risiko keguguran la….macam-macam la….sebab tu saya banyakkan pembacaan dan bertanya kepada doctor apabila saya mengambil keputusan untuk teruskan penyusuan walaupun disahkan hamil…..

Boleh refer kat sini…banyak info yang boleh kita ambil….

atau boleh tanya mr google untuk pengalaman ibu-ibu lain yang masih menyusu walaupun hamil….

Jom saya nak share soalan dan pengalaman yang berkenaan dengan saya sepanjang 10/11 minggu hamil ni…..

Kat Ofis jangan cakap la ramai yang bertanya saya samada saya masih susukan azuin lagi ke?yelah, saya masih kendong cooler beg & pam saya p opis….saya cuma jawab masih susukan azuin la….selagi mampu..lepas tu senyum…

Sakit semasa menyusu?

Hmm….sejujurnya, sangat sakit n* masa nyusukan anak.....mana taknya, azuin dah makin lasak…ikut suka dia nak nyusu macam mana…tertonggeng la...baring bertelangkup atas saya la & mcm2 lagi dia..tapikan..dah lama macam tu..sakit n* tu rasa macam dah terbiasa dah...kira dah boleh tahanla..cuma masa dia nak mula-mula hisap tu je sakit..Even masa pam pun rasa perit sikit…dah lama-lama  hilangla rasa sakit..nak pulak seronok tengok anak dok minum susu…

Production susu merudum tak?

Ye, ada sedikit merudum..tapi tak la merudum sangat…kurang masih tahap ok lagi la…kadang-kadang tu boleh dapat banyak jugak…tapi kebanyakan satu sesi pam saya boleh dapat 3oz je….kalau lebih pun 4 oz…tu untuk kedua-dua belah…saya pam pun 2 kali je kat ofis….boleh bawak balik 6-8Oz je sehari….tapi ada jugak kadang-kadang bawak balik 4 oz je…huhu,ok lakan….memang saya berani nak teruskan penyususan tapi ada gak takut-takut dan risau pasal baby dalam perut..hehe…
Kat rumah memang tak pam lansung dah….penat dan kalau datang pening tu memang kena baring jela… dan saya cuma direct feeding azuin je….sepanjang pregnant ni saya akan rasa pening malam hari je….tak ada morning sickness bagai…so, kalau pening ubatnya tido…hahaha…..

Ada jugak yang suruh saya stop pam je….bagi 100% susu uht/fm semasa kat nursery…so, malam Cuma direct feeding je…

Owh yang ni mana boleh tak pam…kang susu kering pulak….penyusuan ni konsep dia supply & demand kan…so, siang hari kan azuin tak direct feeding…so, kenalah pam untuk pastikan susu tu ada…walaupun hasil yang dapat tu sikit, kena la bersyukur dengan rezeki yang ada…mungkin hari ni dapat sikit tapi esok banyak..mana tau kan….lagipun rasa bersalah kalau tak pam sebab fikirkan azuin….selagi mampu memang saya akan pam….kalau betul-betul dah tak ada baru fikir la macam mana….takmo fikir terlebih….

Penat tak menyusu ketika hamil ditambah dengan kerja kat ofis& kat rumah?

Tipu la kalau saya cakap tak penat…..penat jugak tapi saya jarang layan perasaan penat ni..kalau layan makin menjadi lagi penat tu…..saya masih amalkan supplement dari Shaklee…ni untuk bagi badan cergas sikit la…tak la penat sangat dan masih ok la….consume Shaklee ni sejak menyusukan azuin lagi….sebenarnya kalau ibu-ibu diluar sana tak ambik apa-apa supplement pun ok…tapi kena amalkan pemakanan yang sihat la…saya ambil sebab takut badan lembik dan bagi tenaga sikit…makan pun saya masih pilih pemakanan…tu terpulang pada individu tu sendiri……tak wajib pun!!
Akhir sekali, walau apapun pilihan adalah terletak di tangan kita sendiri…..cara apa yang terbaik untuk kita dan bergantung pada niat…yang penting happy!!Semoga Allah SWT permudahkan segalanya untuk kami bertiga…mintak dijauhkan perkara-perkara yang tidak diingini…Amin.

Note : Tak sabar nak meyusukan baby adik ni(sekarang panggil baby adik,,kalau cakap baby mama atau baby papa, azuin akan tunjuk diri dia….so, untuk baby yang ni kena panggil baby adik la….Rindu nak menyusu baby masa kecik…tak sama menyusu masa kecik dan masa besar ni….semoga dipermudahkan…




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.