Thursday, May 16, 2013

Buat Buku Pink untuk kali kedua…


Selesai pun buat buku pink ni….saya p settlekan semalam jugak (15/5/13)…kalau ikutkan baru 10 minggu 3 hari…awal jugak la saya buat kali ni..dulu masa azuin minggu ke-17 baru buat…..bukan apa, sementara ada masa baik buat..nak pulak kena buat buku ni WAJIB p hari Rabu…ye, hari Rabu je untuk kes-kes baru dan boleh jumpa doctor….

Saya sampai klinik pun dah pukul 9 pagi..haruslah dah ramai orang kan….sebab masing-masing datang awal pagi…kalau klinik kerajaan ni memang dah biasa pesaki kena datang awal nak ambik nombor cepat…

Saya pun sebenarnya dah lupa apa yang kena buat masa mula-mula nak bukak buku pink ni…sebelum tu saya ada call klinik ni apa yang perlu bawak untuk buat buku pink ni….memandangkan ni saya mengandung anak kedua, tak payah dah bawak surat nikah, ic bagai…Cuma bawa buku mengandung anak pertama je…nasib baik saya simpan dalam fail elok-elok…memang rekod dari mengandung sampai bersalin dah terkepil elok dalam fail tu…..bukan apa senang nak buat rujukan bila perlu….

Untuk kes baru ni seperti biasa kena cek yang rutin, urine test, ukur berat, ukur tinggi, ambil darah jugak….yang darah ni kena ambil dala 10ml…banyak tu….pekat je darah tu….tapi tak leh tengok darah lama-lama..rasa seriau….HB memang ok,11.7..tu yang saya suka...hopefully sepanjang mengandung kali ni HB saya ok la...dapat obimin jugak...selama ni saya cuma makan asid folik Appeton tu dan vitamin dari Shaklee (Vitalea, B-complex,Vita-C dan Ostematrix).....

Nurse jugak cek badan jugak (cek kaki, kot ada urat timbul ke, breast dan perut)…yang perut tu nurse tak dapat rasa lagi…baru dan kecik lagikan..memang la tak rasa lagi…tapi part paling best, nurse cakap perut saya macam tak pernah mengandung..hehe…tak ada stretch mark pun…memang masa mengandungkan azuin dulu memang saya tak ada masalah stretch mark ni…memang dari awal dok sapu Pureen Strecth Mark Lotion je….dari awal sampai la bersalin…lepas bersalin dah tak pakai sebab dok pakai benda lain pulak masa berpantang…dan Alhamdulillah memang memberikan kesan la…kalau boleh pakailah sebelum perut tu membesar…saya dulu pakai seawal minggu ke8..kali ni dah minggu ke10 tak pakai lagi..hahaha…nanti la baru beli….

Saya siap buat segala ujian tu dalam pukul 12.30tengahari jugak..Cuma nak jumpa doctor je….sebab dah nak masuk lunch hour, kena tunggu pukul 2 pulak la….sempat la saya balik rumah, makan dan solat dulu….datang semula ke klinik dalam pukul 2.30pm…memang ramai la….pesakit pagi pun tak habis lagi jumpa doctor..tambah pulak yang sesi petang…..memang masak la kat klinik tu….

Memang lambat la….saya sempat tido lagi kat situ….pedulikan orang keliling…dah mengantuk sangat kan…..tapi nama tak panggil-panggil lagi….dah dekat pukul 5 tapi dok mengunggu lagi,…saya siap keluar p ambik azuin kat nursery lagi…bawak azuin ke klinik….lepas tu mr may pulak datang ambik azuin kat klinik sebab takut azuin takmo duduk  masa check up….nasib baik mr may sampai dalam pukul 5.50pm….lambat bebenor…at last, dapat jumpa doctor pukul 6.00pm…..siap dalam 6.30pm macam tu….

Dapat scan jugak…kat situ macam senang je nak scan…dulu sepanjang check up kat klinik kesihatan, tak pernah pun dapat scan…semuanya scan kat klinik swasta….kat sini memang senang kena scan…Cuma lambat jela…..kena tunggu bagai……normal la untuk hari yang jumpa doctor…nanti untuk next check up jatuh pada hari biasa…selalunya tak ramai orang dan proses cepat….

Result scan, nampak baby macam baru 9 minggu 4 hari….tapi saya rasa memang betul pun 9 minggu sebab dok buat pengiraan sendiri masa ovulation….tapi kalau ikutkan tarikh last menstrual, memang 8 December….yang di doctor bagitau 14 December 2013….tak kisah la…lagipun memang selalunya akan dapat ±2minggu kan…..untuk confirmkan lagi, doctor suruh datang untuk scan je lagi 2 minggu (29/5)….tak tau la nak p ke tak sebab kene jumpa hari rabu jugakkan…mesti ramai lagi orang….yang ni untuk scan je….lepas tu 11/6 check up lagi…nasib baik boleh datang sekali dengan azuin..sebab check up azuin 13/6….kira sekaligus la….memang check up yang biasa saya ambil sebelah petang pukul 2pm…boleh ambil half day jela…tak la habis cepat cuti tahunan…….

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.