Monday, June 24, 2013

Nur Azuin Amani 28 Bulan

Harini Nur Azuin Amani dah genap 28 Bulan (2 Tahun 4 Bulan)…..Dah besar, dah pandai, dah macam-macam la….

Membaca, Mengira
Sepanjang minggu lepas, keterujaan azuin dalam mengira dan menghafal sangat jelas….setiap masa dok baca ABC..dan yang membuat saya kagum azuin dah lancar baca A-Z…..kalau mintak azuin baca dia akan baca la…kalau mintak azuin baca masa dia malas mesti A-Z tu ada yang tak cukup…haha…..menira pulak memang dah lancar sampai sepuluh..baik dalam bahasa melayu dan English…..hari sabtu lepas masa p pasar malam, papa ada tunjuk kat azuin 2 ekor kucing…..papa cakap 2 cats tapi azuin terus kira, one, two, three……sampai la ten….terkejut papa!!(sebelum ni saya je yang selalu dengar versi penuh dari azuin dari 123 mahupun ABC….


Sekarang dok nak sikit-sikit doa-doa harian dan bacaan surah-surah mudah kat Azuin..memang betul la kalau kita amalkan dari kecik memang dah besar ni macam dia cepat dapat…mungkin masa tu azuin serap je..walaupun saya rasa macam azuin buat tak tau je masa dok ajar…..tup tup terus tangkap kat otak….pandai budak-budak ni…..kita sebagai ibu bapa memang kena pandai bentuk anak la…..macam anak adik saya, hakim…pandai berselawat, zikir seawal 2 tahun…tapi tak leh la nak beri tekanan sangat pada diorang, saya sedaya upaya beri apa yang saya tau…..biar azuin sendiri terima dan Alhamdulillah setakat ni memang mudah la……

Selain tu azuin dah pandai eja sikit-sikit…dah kena plat nombor kereta & Motor..siap eja lagi….PGY, WPV, AFB sambung dengan nombor…..lepas tu suka eja ‘SONY’…mentang-mentang la tu yang senang nampak sebab TV kan….kalau saya pakai baju yang ada tulisan bagai mesti azuin baca jugak…baru sikit je tapi omaknya yang teruja…..hahaha, peduli apa kan…dah anak sendiri…siapa lagi nak puji kalau bukan omaknya!!!

Nanti saya update dan upload video azuin membaca, mengira dan berselawat…sekarang ni banyak yang versi audio….suka rakan suara azuin dan video jugak….mesti azuin senyum dah besar nanti kalau tengok dan dengar semua kenangan azuin masa kecil yang saya simpan..(verangan boleh buat video masa azuin kahwin nanti…hahaha…jauh lagi tu)…

Gigi
Azuin memang dari dulu tak ada masalah kalau nak gosok gigi…setiap kali mandi memang akan gosok gigi..Cuma malam sebelum tido je ikut dan je gosok….kira 2-3 kali sehari jugak la gosok….kat taska saya tak pasti…harap-harap gosok la sebab memang saya dah bekalkan ubat gigi dan berus gigi….
Kadang-kadang tu saja je saya buat lupa gosok gigi azuin…lepas mandi terus keringkan badan azuin….tapi, azuin ingat tau….ingat dia tak gosok gigi….mesti azuin akan tunjuk gigi dia…tak pun bekas yang letak berus gigi tu tanda tak gosok gigi lagi…comel!!


Sekarang azuin dah ada 18 batang gigi…..8 batang gigi kat bahagian atas, 10 batang kat bahagian bawah…lagi 2 bila mau tumbuh ye…..

Pandai bawa diri
Dah nama pun nak jadi kakak…kenalah pandai bawa diri kan..kalau pagi-pagi nak p kerja tu…kena pujuk dan cakap elok-elok yang azuin kena p taska sebab mama&papa kerja….azuin faham dan angguk kepala…lepas tu tunggu sekejap kat katil sambil baring (kalau mengantuk lagi)….or  lepak kat sofa sementara mama&papa bersiap…pandai!!


Tu jela buat review pasal azuin….mungkin jarang jugak buat review pasal azuin tapi akan sedaya upaya tulis yang terlintas di fikiran….sebab ni adalah kenangan…kenangan kami!! Sangat bernilai kenangan ni….

2 comments:

  1. Amna payah nak gosok gigi. kena paksa hari2. kalau tak sempat gosok pagi, petang tu memang saya tenyeh . meraung2 every time gosok. huhuhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti dah besar sikit pandai la t gosok gigi sendiri.....:)

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.