Thursday, June 20, 2013

Checkup lagi : Scan dan HB

Akhirnya dapat jugak saya scan baby ni….mana taknya dah berminggu-minggu dok tangguh  untuk confirmkan scan ni…macam-macam halangan…sebenarnya hari buka buku pink tu dah scan tapi mungkin terlalu kecil dan EDD saya dah lari dari tarikh last period haritu….tu yang kena confirmkan semula dan scan semula….

Nasib baik semalam tak ramai orang…selalunya hari Rabu memang ramai sebab hari Rabu je doctor ada…sekarang ni untuk checkup biasa saya tak ambil cuti separuh hari pun….lagipun appointment selalunya pukul 2pm…better saya mintak keluar awal je…lagipun kerja saya habis dalam 3.30pm..dah alang-alangkan..lainlah kalau kena datang pagi dan akan drag sampi tengahari…yang tu mestilah ambil cuti je…cuti pun dah tinggal nyawa-nyawa ikan….

Semalam kena check darah…dulu masa mengandung pertama, setiap kali datang klinik mesti kena check HB….ambik darah kat hujung jari dan sikit jela…kali lain pulak….semalam kena ambik darah..banyak pulak tu…kesimpulannya, Hb saya ok, 12.3…syukur sangat-sangat….bukan apa Hb yang rendah ni boleh membahayakan ibu dan juga bayi di dalam kandungan.
Ni la sampel darah yang nurse tu ambil…nasib baik saya dah lunch siap-siap kat iffice..kalau tak mesti tak beshkan..tak sedap badan sebab kena ambil darah banyak macam ni…

Dah ambil terus kena hantar kat makmal dan tunggu sekejap je…dah dapat tau result…lepas tu terus ke bilik doctor untuk scan…cepat sungguh!!

Doktor sangatlah comel dan baik…sambil scan dok terangkan kat saya yang mana kepala, jantung, kaki…ada jugak tanya doctor kot la boleh nampak gender baby…hmmm, kecik lagi la…susah nak detect lagi…tunggu besar sikit la baru nampak…
Scan kedudukan kepala baby dari atas…seronok dapat tengok baby..bukan apa, kadang-kadang risau gak sebab tak rasa macam pregnant pun….perut pun tak besar mana…lagi pulak azuin ni selalu je dok baring dan bertelingkup atas perut…tu peel azuin kalau menyusu la…dah terbalikkan balik lepas tu azuin akan naik balik…jadi…..dah nampak baby baru rasa puas hati..ngehngehngeh…..

Dari scan tu, doctor cakap EDD 19/12..lagi lambat dari mula-mula yang doctor tu scan…dulu anggaran 14/12…tapi kalau ikut last period EDD saya 8/12…pada saya, mana-mana jela..bulan 12 jugak pun…yang penting baby sihat…lagipun tu cuma anggaran je….macam azuin dulu EDD 9/3/11 tapi keluarnya 24/2/11…37weeks dah keluar…tapi doctor cakap, taka pa, sekarang ikut EDD period saya pun taka pa…nanti 7 bulan kena scan sekali lagi…..lambat lagi la nak scan pun…

Rasanya untuk baby ni nak buat 3D/4D gak macam azuin…macam tak adil pulak sebab masa azuin dulu buat…excited gak sebenarnya nak buat…kalau 3D/4D confirm jelas kalau nak tau gender kan..selalunya dalam 28weeks kira ideal la nak buat 3D/4D scan ni….nak buat kat mana tak tau lagi…dulu buat kat Vision College…tak tau la sekarang ada lagi ke tak..nanti kena call tanya la…


Checkup seterusnya 9/7/2013..minggu ke-18…

2 comments:

  1. sy pulak sekarang da nak msuk 32 weeks..boleh lg ke nk scan 3d/4d tu? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya 3D/4D scan ni buat sebelum atau week 30..sebab selepas week 30 baby dah besar dan takut tak nampak pulak….tapi erma boleh cuba tanya kot la boleh….

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.