Sunday, February 6, 2011

kolostrumkah itu???

Betulkah? Tapi macam tak percaya je...

Pagi2 tengah saya ralit menaip new post, tetiba terasa baju basah kat breast area...terus rasa berdebar semacam..saya try la tgk kat my areola..tetiba keluar la cecair warna ala2 kuning air....takut gak..mana tau kot2 ada breast cancer or anything..then, try pulak breast belah kiri pulak n cecair yang sama keluar tapi tak la sebanyak belah kanan...terus saya p kejut mr may cakap pasal ni.....dia pulak dalam mamai2 selamba je jawab.." Tu susu la yang"...yela, takut gak sebab benda aneh keluar dari my nipple...dah la sekarang ni banyak isu cancer la...takut gak saya.......saya pun terus la google pasal ni....rasa2 nya tu kolostrum....almaklumlah pengalaman zero...hehehe.........


Apakah dia kolostrum?

Kolostrum dikeluarkan oleh payudara ketika bulan-bulan terakhir kehamilan. Ia kaya dengan protin dan anti-bodi yang dapat memberikan perlindungan kepada bayi dari segi jangkitan penyakit. Pada peringkat awal, bayi hanya memerlukan kolostrum sahaja.




P/S - kena banyak lagi pembacaan ni...rasa masih kurang lagi ilmu tentang penyusuan ni...hope, susu saya banyak untuk feeding our baby nanti....Doakan Ye!!!

2 comments:

  1. Myaini, Pya baru 5 month ++ tapi dah keluar dah cecair kuning cair tu. Tapi tak sure susu ke ape. Next check up kena tanya doc.

    ReplyDelete
  2. tula...kena tanya doc...check up hrtu tlupa nak tanya pulak...terkejut gak la..dia keluar macam air mengalir je tapi kalo picit baru keluar la..minggu depan check up baru tanya la....

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.