Monday, May 14, 2012

Interview kat Sony Bangi


Settle pun bab interview ni…..hari ni la saya pergi interview kat Sony…tak percaya tengok email ni….

Tengok email tu siap tulis ‘Dear All’ lagi…memang dah agak la ramai yang akan di ‘interview’…..saya sampai Sony awal jugak la…dalam pukul 8pagi….dekat je lagipun…dakan 20km je [berbanding dengan tempat kerja saya sekarang ni…42km]….sampai sana saya tak terus masuk…lepak dalam kereta jap..dalam pukul 8.45 baru masuk….kena tunggu kat ‘waiting room’ dulu…masa tu dah ramai dah..dalam 20 orang la…..lepas tu kami dibawa ke ‘conference room’ untuk ‘test’….macam exam pulak..ada 3 test semuanya….tapi kami kena ‘swap’ ‘booklet exam’ tu sebab tak cukup..tak lama lepas tu datang lagi segerombolam manusia yang datang interview ni jugak…mak aiii ramainya..saya agak, ada lah dalam 60-70 orang termasuk kami……HR tu ada la buat taklimat sikit dan katanya memang nak ambil dalam 100 orang jugak..tapi taktau la  kan…maybe ada lagi sesi lain…

Dan….kebanyakannya adalah ‘fresh graduate’…muka2 baru grad lagi…seronok tengok dirang ni bertungkus-lumus nak dapat kerja….saya, yang dah ‘senja’ ni ntah la…tak letakkan harapan tinggi sangat…sebab saya rasa macam nak amik ‘fresh graduate’ je…..yela…bayangkan diorang boleh ‘hire’ 2 orang ‘fresh graduate’ kalau diorang ‘hire saya ni….

Tak apa la..saya cuba jela dulu….sambil buat ‘test’ tu…ada jugak yang dipanggil untuk interview…kira 2 dalam 1 la…siapa yang interview dulu, akan buat ‘test’ kemudian. Kami semua dipanggil seorang-seorang untuk verify resume dan agihan department yang nak di interview….Interview ni hanya untuk ‘Design Engineer’ tp untuk department berbeza la…dan kalau dapat akan kerja kat Sony R&D center.
Lama gak la tunggu…nasib baik interview in grouping…ada yang kena 2 orang, ada yang kena be-3..seorang pun ada gak…nasib jela….
pemandangan dari tempat saya....ni dah kurang dah orang sebab dah tengahari.....bilik yang lagi satu tu untuk 'interview'...

Pada saya interview senang je..dan sangat relax..tak stress mana pun….mula-mula saya diletakkan kat DTS (Design Technical Solution) lepas tu tukar ke PS (Product Safety) pulak….saya tak kisah sebab semuanya masih under R&D….tak banyak soalan technical pun..banyak tanya pasal pengalaman je….Interview paling senang yang pernah saya p….tu yang rasa tak dapat tu..hehe…selalunya interview yang saya p memang susah la..sampai nak hentak kepala kat dinding…so, kalau yang macam tu baru dapat nak agak dapat ke tak…yang Sony ni memang taktau nak cakap macam mana….senang sangat & sekejap pulak tu….

Sekarang ni cuma tunggu result jela….kalau dapat tu adalah rezeki saya…kalau tak dapat tu kena kerja kat sekarang lagi la..tak kisah pun sebab dah ada kerja kan…Bukan apa, dok rasa diorang banyak nak amik ‘fresh graduate’ je….

Pada sesiapa yang nak cuba nasib kerja kat Sony ni…boleh la apply..sebab HR tu ada bagitau yang ada Walk-in Interview kat Sony, Bangi 26 May 2012 ni…Walk-In ni mesti la lagi ramai kan…..yang masa short-listed ni pun dah ramai…..tapi tak salah kalau korang cuba…..

Apa-apa pun memang enjoy interview dengan Sony ni…..Tunggu jela result dalam masa 2 minggu ni….

Oh ya, saya siap interview dalam kul 3pm macam tu...

Dah lewat ni [azuin tido baru boleh update]....Esok kena kerja macam biasa!!!


10 comments:

  1. dear..saya pun dapat iv hari 25hb ni..boleh tak share sikit ape yang dorang soh jawab tes?

    sy cr tak jumpa emel awak,,leh tak emel saya jap?nk tye psl iv:)

    norhafiszah@gmail.com

    ReplyDelete
  2. alamak baru perasan la....sorry ye!!mcm mana intw tu?

    ReplyDelete
  3. hi, blh bg email addres. ade something nk tanye. :) regarding iv session ni jugk. tq in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi..ni email sy...noraini_96@yahoo.com......

      Delete
  4. assalamualaikum kak. bole tak bg email nak tye pasal iv dkt sony position as design engineer. nak tye apa2 yg patot pasal iv ni hehe. tq.

    ReplyDelete
  5. boleh x bagi contoh soalan test tu?

    abeyyovexed@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Salam... Sy dh minta kerja tu.... Pengawai ckp tak bagi kerja sy mcm mane??

    ReplyDelete
  7. salam..klu nk apply as Technician camne.. ade kosong x buat msa skng ni klu ade intrvw tuk pengambilan Technicin bole info x..kt
    dielamcr86@gmail.com

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.