Friday, November 18, 2011

Tak feel mengepam

Ni jugak ada kaitan gak dengan situasi masa susu saya merudum kebelakangan ni....sebenarnya suction pump saya ada memainkan peranan jugak mengurangkan susu yang dipam...memang la saya ada jugak rasa macam tak puas je masa mengepam...susu memang keluar tapi rasa tak puas dan tak berapa feel je...maksud saya feel tu bukan apa cuma LDR tu tak rasa...saya memang pengguna tegar Medela Harmony 2 Phase Expression...saya telah guna pump ni sejak melahirkan azuin dan masih menggunakannya sekarang...memang pump ni sangat best dan recommended la untuk sesiapa yang mencari manual pump....[sempat lagi nak iklan pasal Medela ni....tapi serius memang sangat best)....


Siapa kata pam manual tak boleh dapat hasil yang banyak...sebenarnya bergantung kepada individu itu sendiri, budget dan kepuasan....ada pro dan contra la...masing-masing ada pendapat tersendiri tentang pam ni....tepuk dada tanya selera...ada sesetengah orang selesa dengan pam manual je dan sebaliknya....anda bagaimana??....saya? vote for medela harmony ni (untuk pam manual la)....kalau nak upgrade pun, teringin sangat freesytle....bila la nak upgrade tu...hmm, sekarang memang dah selesa dengan Harmony ni...


Berbalik pasal suction pump ni, hehe..tersasar pulak...Pasal tak feel tu baru saya sedar yang suction dah tak kuat. Saya dah dapat pastikan komponen diaphragm yang longgar dan ada sikit basah..sebab tu bila pump, ada bunyi berdesir. Mula2 ingat membrane.tapi membrane masih ok dan elok lagi..... [selama hampir 9 bulan menggunakan Medela Harmony ni...dah 5 kali saya tukar membrane sebab membrane senang terkoyak...nak pulak saya ni ada sikit ganas gak...masa nak tanggalkan membrane dari valve tu memang kena hati2 la]...

Lepas tu saya terus buka semua connections terutama kat handle tu....letak semula oval shaped base semula kat diaphragm tu....dan letak dengan elok dan ketat dekat pump handle tu....dan terbukti berkesan....tapi kena gak tengok kat diaphragm tu...kot la terkoyak jugak...bagi kes saya, Alhamdulillah...tak koyak...so, pump saya back to normal la...dah rasa dah Let Down Reflex (LDR) masa pump..saya seronok....kalau tak memang sakit hati je masa pump sebab tak rasa LDR tu walaupun susu keluar..tapi ambil masa lama nak penuh botol....sekarang dah ok...mood pun yappy!!!

Nanti saya akan share pasal Power Pumping & apa yang saya telah buat untuk kembalikan susu saya kepada normal....

2 comments:

  1. Awak dapat simpan byk tak stok susu guna pam medela harmony?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok je....stok susu tu bgantung kepada kerajinan n susu si ibu....bukan pd pam....mn2 pam pun boleh je....

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.