Friday, November 25, 2011

Macam mana saya atasi masalah susu merudum...

Saya pernah alami masalah susu yang merudum….terlalu banyak andaian yang saya buat kenapa susu saya merudum….


1)      Kesihatan – saya demam teruk hampir seminggu dan makan ubat-ubatan
2)      Kurang masa pam di office – selalunya saya akan pam 2X (pukul 10am & 1pm)….tapi saya dah skip masa pam pukul 10am….jadi, hanya sekali je saya pam di office.
3)      Malas – Penyakit malas ni datang masa saya kat rumah…selalu tak pam jugak…malam2 dah jarang bangun pam [masa cuti la]…kalau hari kerja kena bangun sebab nanti azuin tak ada susu yang fresh pulak…
4)      Kurang makan – mungkin sebab gangguan kesihatan dan tak lalu nak makan.


Apa yang saya buat nak “panggil” balik susu kembali ke kuantiti asal@lebih?


1)      Power Pumping
Memang sangat membantu..saya buat selama 1 jam (10minit-10 minit)…sebab saya gunakan pam manual, saya buat 10 minit B kiri….lepas tu tukar 10 minit B kanan…buat bergilir2 selama sejam…dan yang paling penting konsisten selama seminggu…hasilnya, susu meriah kembali….masa pam tu takleh la tension..kena relax je….


2)      Makan makanan berkhasiat
Makanan pun kena berkhasiat..tak perlu meriah-meriah pun…saya bawa bekal p office..kadang-kadang  menu  saya simple je….ikan/ayam goreng dan sayur sawi masak air….tu je….yang penting sawi tu…boleh banyakkan susu jugak….banyakkan minum air kosong …..saya juga makan longan, horlick, soya dan susu Anmum….


3)      Pam ikut jadual
Masa pam pun saya ikut jadual yang lama…tak ada “tuang” masa pam dah….kena pam jugak…walaupun dapat sikit, tapi kena pam secara konsisten (sikit-sikit lama-lama jadi bukit la)..


4)      Doa
Sentiasa berdoa pada yang ESA supaya dikurniakan rezeki yang banyak…


Sekarang pemandangan dalam freezer dah cantik...hehe...stok susu dah bertambah....moga rezeki ni akan berterusan....


**Entri ni sekadar nak kongsi dengan moms out there yang mengalami masalah susu merudum...mungkin setiap orang berbeza caranya untuk mengatasi masalah ini….cara saya adalah seperti yang dikongsikan la…dan saya pun banyak membaca yang ada pelbagai cara nak atasi susu merudum ni…senang, google je...yang penting niat dan kesungguhan kita mengatasinya..

3 comments:

  1. sy alhamdulillah susu masih banyak,,tp jarang pamp coz my litter caliph Taufiq x mau mnm susu lam botol,,huhu,,stok susu dah banyak lam peti ais,,x termnm,,,tu psl sy stok dulu pamp ,,,bagus la awk selalu pamp..siap wat power pumping ag..

    ReplyDelete
  2. owh...susu dalam botol guna masa kat rumah babysitter je....kalau dengan saya selalu direct feed je...senang....takpe, selagi ada stok n rezeki teruskan menyimpan stok....kena buat power pumping sebab susu kurang haritu..
    semoga kita dilimpahkan rezeki kan....InsyaALLAH

    ReplyDelete
  3. Wah.. perkongsian yang sangat menarik sekali.. Tips Ibu Menyusu

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.