Sunday, January 16, 2011

Khasiat Air Kelapa

Entry kali ni nak share pulak pasal khasiat minum air kelapa terutama untuk wanita hamil...kalau ikut tradisi elok diminum pada third trimester agar air ketuban akan bersih dan bayi yang dilahirkan akan bersih kulitnya dsb...BETUL KE???

taktau la sejauh mana kebenaran tu tetapi air kelapa ni memang mengandungi banyak zat. Sebab itu la secara tak lansung buat bayi lebih sihat.

sekarang ni memang dah start minum air kelapa....memang sedap n segar rasa...hari tu sempat jugak la minum air kelapa ni masa makan satay syamuri...memang kenala satay n air kelapa..tp kadang2 kalo tak dapat ar kelapa yang betul2 dalam buah kelapa tu, saya just beli kat pasar malam je yang dalam cup rm1 tu...walopun dah dicampur dengan ais tp ok la dari tak dapat kan....

Jom baca khasiat air kelapa ni...

info dr mr google : khasiat air kelapa.

Kandungan Zat-Zat Dalam Kelapa Muda

Elektrolit Alami
Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik alami yang kaya mineral dan memiliki elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.

Ibu hamil membutuhkan lebih banyak air dibandingkan orang lain. Dehidrasi selama kehamilan dapat menyebabkan berbagai komplikasi, termasuk sakit kepala, kram, edema dan bahkan kontraksi yang dapat menyebabkan persalinan prematur.

Diuretik Alami 
Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air seni dan membantu membersihkan saluran kemih. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegah infeksi saluran kemih– yang juga cukup umum terjadi pada wanita hamil.

Antipenyakit
Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesehatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteri klamidia dan heliokobater.

Membantu Pencernaan 
Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta memproduksi hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun melambat. Air kelapa dapat membantu meningkatkan kecepatan pencernaan.

Meningkatkan HDL 
Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan menurut riset dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.

2 comments:

  1. aini..minum puas2 sebelum bsalin..hihi..pas pantang pon ikutkan org tua2 xbagi minum sebab kembang urat katanya. aton sampai sekarang blom minum lg..kempunan nya tak terkata..time dah cukup bulan dulu mmg tiap2 hari minum. org ckp memudahkan proses bsalin. tp ni terpulang pada rezeki kita jgk. kita usaha, doa, tawakal. bab kulit cantik, maybe jgk..ehehe..sebab umar, alhamdulillah cantik kulitnya :)..kerak kat kepala tu pon pas sekali buang tak pernah ada pon..yg paling penting tu...seeedaap..hihihi

    ReplyDelete
  2. Tula aton, memang dok minum gak ni...minum sbb kebaikan dia n sedap tu.....hopefully dpat la apa khasiatnya kan.:)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.