Tuesday, January 11, 2011

Antenatal Check-Up Week 32

Wah, dah masuk 32 weeks pun..lebih senang cerita, 8 bulan...tengok ticker kat sebelah tu pun dah rasa cepat je hari tu mengurang....semakin gerun pulak rasa....i have another 8weeks to go...tu kalau genap 40 weeks...nak nye bersalin awal macamane??!!! barang2 yang nak bawak p hospital pun dah well-packed dah....checklist barang2 yang nak dibawa pun dah review dengan mr may n letak kat beg..manala tau kot emergency ke...at least dah bagi briefing dah kat mr may apa yang perlu dibawa n ambil...jangan salah sudah la...mr may dah mengangkuk paham...tapi taktaula sejauh mana dia paham...but dun worry, i'm 100% trust u my dear....wah, gitu..

hari ni jugak hari check-up saya....sekarang dah kena p check-up 2weeks once...tadi punya check-up biasa2 je...cek urine, berat, tekanan darah..lega rasa hari ni tak check HB sebab baru lagi check kan....lepas tu check baby dalam pewut ni...dapat dengar jantung si cerdik ini....Alhamdulillah, normal....cuma yang tak bes dengar is gain weight...dalam masa 2 minggu saya gain dalam 2.5kg..banyak tu...selalunya untuk jangkamasa saya ni gain cuma 0.5kg/seminggu..tapi, apa sudah jadi denganku...huhu...mari kita calculate total weight gain sepanjang my pregnancy ni.....

Berat asal = 50.5 kg
8 weeks   = 51.0 kg
12 weeks = 50.0 kg
17 weeks = 52.0 kg
21 weeks = 56.7 kg
25 weeks = 60.5 kg
29 weeks = 63.0 kg
32 weeks = 65.5 kg
Total kenaikan berat = 15 kg.....

kesimpulannya hari ni nurse cakap saya ni dikategorikan as excessive weight gain...huhuhu..sadis2....
so, kena kena datang check-up lagi khamis ni untuk buat MGTT test....nak tau ape MGTT tu?? MGTT i singkatan untuk MODIFIED GLUCOSE TOLERANCE TEST..ala, yang orang selalu kena minum air glukos tu...summore kena puasa pulak...bukan apa takut ada diabetes ke..sebab weight saya terlalu naik banyak....nurse pun nasihatkan kurangkan makan karbohidrat tapi kena banyakkan makan protein n sayuran....

Ni yang saya dapat selepas saya tanya mr google=)...

M G TT ( M o d i f i e d  G l u c o s e  To l e r a n c e  Te s t )

Ia dilakukan untuk mengenalpasti sama ada anda mengidap penyakit kencing manis semasa hamil.
Lazimnya ia dilakukan pada wanita yang berisiko tinggi. Ia boleh dilakukan walaupun pada trimester pertama. Anda akan dinasihatkan berpuasa selama 10 jam dari malam sebelumnya. Di pagi hari keesokannya darah anda akan diambil. Anda akan diberi minuman glukos dan selang 2 jam darah anda akan diambil semula. Selepas itu barulah anda boleh makan ataupun minum.

Bila dibuat : akan dibuat pada 28 minggu keatas

Kenapa dibuat: Untuk pastikan tidak terdapat gula yang berlebihan dalam darah. Pendedahan yang berpanjangan pada glukos yang tinggi boleh menyebabkan bayi membesar secara berlebihan dan dan juga boleh menyebabkan bayi kekurangan glukos secara mendadak semasa lahir
Bagaimana ia dibuat: Ibu akan meminum air gula dan ujian darah akan diambil untuk mengukur tahap sugar.

Ujian akan dijalankan selepas pesakit berpuasa semalaman dari pukul 10.00 malam sebelumnya. Sampel darah untuk menentukan paras gula dalam darah akan diambil pada awal pagi diikuti meminum glukosa (75 gm glukosa di larutkan dalam 250ml air). Ujian ini selesai apabila pengukuran paras gula dalam darah diambil 2 jam

Intepretasi hasil ujian


Aras glukosa dalam plasma vena (mmol/l)
Puasa2 jam selepas glukosa diambil
Normal<6<8
Tolerans glukosa yang terganggu6-88-11
Diabetes>8>11



Tadi sempat jugak saya p HUKM....ingatkan nak tukar appointment date...tapi recomended date tak sesuai la pulak...it's really near to my due date...senang cite, orang HUKM tu cakap, kalo dah nak bersalin,terus datang jela lagipun saya dah book kan nak deliver kat situ..actually check-up tu 22 feb..tapi nama saya dalam list pulak nak kena p training...3 days pulak tu..which is on 21, 22 & 23 feb....tu yang clash dengan date checkup up...2-2 penting untuk saya...haih pening2...dah la masa training tu saya tengah sarat kan...haruslah tengah memboyot...tapi rugi la pulak kalo skip...

takpe2..rileks aini, ada masa lagi nak fikir..................

2 comments:

  1. aini, sori lambat follow blog ko. aku tak ley masuk blog ni... do no why. congrate and best welcome to mummy club. aku dulu pun bersalin kat hukm with dr jamil yang best. tiap-tiap minggu komplen my baby so big. berat aku until sblm bersalin was 82kg aini.now is 60. still can't loose my weight. but doesn't mean i'm fat. he he. cuma berisi skit... if any help or advice you want from me just say it. pengalaman bersalin memang best. (pasal aku tak rasa sakit pun.. hehe)

    ReplyDelete
  2. tq....byk jgak la ko naikkan..eh, macam mana pulak ko tak rase sakit....besnye...aku skrg ade la gak takut2...tp cuba positifkan diri je ni...ko fully breastfeed ke?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.