Tuesday, January 25, 2011

Antenatal Check-Up Week 34

Check-up hari ni cepat betul..saya sampai dalam 2.30 pm...setel semua dalam kul 3 pm...stengah jam je...lagpun tak ramai orang sangat hari ni..actually appointment kul 2 pm tp terlambat sebab singgah UM dulu...so, sempat la lunch ngan my sis noly kat UM.. sedap n murahan lunch harini...ikan keli n sayo cuma RM3 je..mana dapat kalo makan kat luar ni...pastu noly cakap pau kat ctu sedap...sempat jugak la saya tapau pau kaya n pau kacang....buat bekal kot2 lapa lagi...heheh....sebenarnya entry ni bukan nak cerita pasal makan la...nak cerita pasal check-up saya tadi..

Semua ujian macam biasa n saya sangat puas hati dengan tahap kesihatan saya sepanjang pregnancy ni...cuma berat still naik...lagi banyak adalah..tapi rasanya, lepas last check-up saya dah kurangkan sikit makan karbohidrat tp nak banyak jugak..kali ni dalam 2 weeks saya naik 3kilo pulak...berat sekarang 68.5 kg...patut la dah macam tak larat nak bawak badan dah...kalo diikutkan in 2 weeks msti naik dalam 1 kg la (kat belakang buku pink ni tulis macam tu)...tapi takpela makan untuk bagi tenaga kan..for me n baby as well...

Dalam entry ni saya ada story sikit pasal MGTT yang saya kena buat tuni sebab berat badan naik melampau2 la..bukan apa, takut terlebih makan makanan manis2 la...takut kena diabetes.....haa, hari ni dah dapat pun result MGTT ni..see, diabetes free tau....tgk la result saya ni..........

Fasting Blood Sugar - 4.1 mmol/L
Modified Glucose Tolerance Test - 4.0 mmol/L...

Means, saya normal la sebab dalam normal range (<7.8)

Tadi pun check HB...normal gak (11.4)...kedudukan baby pun normal, kepala baby still kt bawah...hopefully kepala baby akan terus kat bawah sampai la bersalin nanti......

So, my next check-up will be on 8th Feb 2011..huh, masa ni saya dah cukup 36 weeks...really excited dah...tapi kena p sebelah pagi pulak...ni yang tak best kalo p pagi..mesti ramai patient punyer la....

hmm...nak buat review sket sepanjang minggu 32-34 ni...

1) tido malam memang sangat tak best & tak selesa..rasa macam sesak je nafas...lg pulak baby selalu gerak2 tak nak bagi mama dia tido..nak ajak main la tu...kadang2 tido dalam keadaan duduk je......

2) kaki pun dah mula bengkak skit...kelakar pulak masa tengok jari kaki bulat2 gumuks...tapi syukur la bengkak tu tak la teruk pun...cuma rasa kelakar je....

3) Selera makan pun biasa2 je, boleh kawal lagi...

4) Pinggang pun dah mula rasa sakit gak..especially malam la...siang ok je...siap boleh jalan laju2 lagi....(ni kes tak hingat diri tu mengandung)...

hmm...tu jela kot for this entry..bleh share lagi next time.....



p/s  pesanan untuk our baby.....we love you so much & tak sabar nak jumpa peluk cium tau...nanti dah jumpa kena jadi anak solehah n baik....comel jugak tau!!! ur papa dah start mimpi2 dah..siap dah mimpi main2 sama lagi....mama je tak mimpi lagi baby lagi....baby nama apa ek?surprise!!!!we have chosen such a sweet name for you...hope you like it!!!

4 comments:

  1. AINI. MESTI TAK SABAR NAK TENGOK BABY KAN.. Good luck dalam melahirkan baby nanti. HUKM sangat OK. aku bersalin kat sana jugak. Be Strong OK. Chaiyook!

    ReplyDelete
  2. tq hasna...dulu takut tapi sekarang dah makin xcited pulak...nak cepat2 je rasa..hope semuanya ok nnt...doakan aku ye...

    ReplyDelete
  3. normal ke berat naek mendadak??by the way, just stopping by utk usha blog. im following ur blog. hope can folo mine back... =)

    http: belleshah.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. normal je kot...cuma takut makan terlalu banyak benda2 yang manis je....baru2 ni pun naik 3kg....banyak jugak....papepun, kena makan benda yang berkhasiat la...

    thanks follow my blog....i will follow urs too...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.