Friday, September 13, 2013

Rezeki lagi...

Syukur Alhamdulillah…Dapat good news on my husband’s birthday (semalam la)…sebelum ni memang hati resah je sebab dok tunggu company ni call…mana taknya saya dah pergi interview 4 kali kat company ni…kalau tak dapat memang kecewa la…tapi sangat puas hati dan rasa berbaloi sebab saya dapat kerja tu….walaupun bukan kerja yang saya mintak pada mulanya…..

Kronologinya macam ni….

19 July 2013
1st Interview
Position A, PJ Plant

Interview ok dan memuaskan hati. 2 orang je yang interview saya. Position A manager & HR..
Lepas je interview rasa macam tak dapat sebab salary range yang ditawarkan macam kurang dari apa yang saya expected…tapi saya masih mengharap.

1st August 2013
Dapat call dari HR company ni, dia cakap diorang tak proceed untuk Position A sebab dorang rasa saya lagi sesuai dengan Position B. HR tu tanya adakah saya berminat nak cuba untuk interview Position B?... Pada saya boleh je nak cuba….manatau ada rezeki lagi kan….tapi Position B ni kat Shah Alam Plant.

5th August 2013
2nd Interview
Position B, Shah Alam Plant

Interview dengan HR yang sama dan Position B Manager….interview ni 3 hari sebelum hari raya….Interview tu pukul 1 pm…lebih santai dan ok je saya rasa….dan terasa macam dapat…tapi HR tu bagitau yang dorang ada beberapa candidates lagi…kena tunggu dalam seminggu dua untuk jawapan….

14th August 2013
Ni masa beraya kat Kedah, dapat call dari HR untuk Final interview pulak…hati seronok!!

22nd August 2013
3rd Interview (Final Interview)
Position B, Shah Alam Plant

Kali ni lebih santai jugak..macam dok borak je…ada 3 orang yang interview saya….Manager Position B, HR Manager dan Factory Manager…nasib baik interview ni petang lepas kerja..senang sikit sebab tak yah la nak mintak cuti bagai….

Perasaan selepas interview macam tak tau nak cakap apa…rasa macam dapat tapi ada gak rasa macam tak dapat..

30th August 2013
HR call lagi…ingatkan nak bagitau dah dapat..tapi diorang cakap untuk Position B diorang jumpa calon yang lagi sesuai dan dirang nak saya cuba untuk Position C pulak…memandangkan HR Manager & Factory Manager tu taknak reject saya buta-buta…hahaha…tapi saya kena p interview jugak untuk post ni…saya pun agak kabur dengan Position C sebab HR tu tak brief betul-betul pasal Position C tu..tapi saya layan jela p interview lagi…

4th September – 5pm
Position C, Shah Alam Plant

Interview sekejap je..dalam 15mins..diorang Cuma brief saya serba sedikit pasal Position C…dan tak jauh beza pun dengan kerja saya tapi lebih kepada management jugak la….Cuma saya tak involve sangat dengan R&D dan engineering directly…sikit-sikit je kot….tapi ok jugak…boleh cuba…

12 September 2013
HR call dan tanya saya terima tak kalau diorang nak proceed untuk Position C..saya faham ke tak Job Description bagai….hari girang!!!!

Lepas saya cakap ok, baru HR terangkan benefits yang bakal saya terima nanti….wah, sungguh teruja dengan benefits yang bakal saya dapat…..meriah mak ngah!!

Ada cover loan rumah, personal/car loan, meals allowance, family medical,bonus,performance bonus, banyak sungguh…..memang dengan hati terbuka la saya teriam…untuk masa depan jugak kan!!

untuk salary pulak...saya dapat 30% increment dari current salary...kalau ikut resume saya demand 40%...tapi tak dapat...tapi 30% pun sangat berbaloi dengan benefits yang diorang bagi....

Tapi kena buat medical checkup dulu….lepas tu baru sign offer letter….yang memeningkan kepala ni satu je…company ni taktau lagi yang saya ni ‘expecting’….dan ada 2 bulan je lagi nak kerja sebelum maternity leave…agak-agak diorang ni ok tak?hope ok la saya nak negotiate dengan HR masa sign offer letter nanti….untuk medical checkup ada jugak kena buat chest xtray….dan lepas tanya mr google, selamat untuk wanita mengandung…senang sikit hati!!!

Satu lagi…saya memang kena tender resignation dengan 2 bulan notis atau bayar 2 bulan gaji kalau nak immediate keluar….dan…Company ni willing to pay for my 2 months notis….huh, rasa sangat berharga bilamana ada company sanggup buat macam tu sebab nak ambil saya kerja jugak…tapi tula…2 bulan je kerja…hmmmmm….risau kot dia tak bagi sign offer letter pulak…..


Update pasal ni akan menyusul lagi…..doakan ye!!


Dari electronics industry  ke medical industry..sekarang ke food industry pulak!!

10 comments:

  1. rezeki ank tue.....
    lisa dulu pun masa hr ke 10 during confinement dapat offer, terus tender! kahkahkah!!
    sib baik company baru sanggup bayar.... :)

    btw, beday suami awak sama la ngan lisa! kikiki....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke lisa...tapi dok risau gak dorang reject ke tak sebab pregnant...tadi dah p medical check up tapi xleh proceed untuk xray...huhu...jap lag kena kol HR tanya pasal ni...hope dorang tak reject la...

      Delete
  2. waaaa..jumpe orang alam suria yang tulis blog!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..ye, saya mmg tinggal kat alam suria:)

      Delete
    2. Hehe...dekat jela...saya 16/2......

      Delete
    3. 16/3..n0 bape..? saye 47..hehehe..aini, c0ngratz ye dpt keje baru..rezeki baby tu..

      -hidayahS-

      Delete
    4. thanks Dayah....jumpa jiran-jiran pulak kat sini kan....

      Delete
    5. haah..sr0n0k plak ye..leh la gather2..jemput la dtg rumah time2 free ye aini..hehe..leh kenal2..

      -HidayahS-

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.