Thursday, January 31, 2013

Insurance and Roadtax Renewal with MYEG



It’s so easy...yes, memang senang sangat!! Selama ni ayah je yang dok tolong buat roadtax & insurans…tupun buat kat kedai….siap ada upah egen yang buatkan pulak tu..kali ni saya cuba gunakan servis MyEG untuk buat roadtax dan insurans…pengalaman pertama saya!! Memang mudah la…semuanya dihujung jari je….saya buat tak sampai 30 minit dapat haritu jugak…sangat efektif!!

 Rasanya dah ramai yang tau dan dah gunakan servis ni….saya je kot yang ketinggalan sikit…hahaha…Sebelum ni ada gak nampak iklan MyEG ni kat TV (iklan yang Scha Al-Yahya hantar depan rumah tu) tapi tak pernah pun nak cuba…sekali dah cuba memang best sangat….tak payah la nak bersusah payah p pejabat pos, berpanas, tunngu giliran, dan macam-macam la…

For those yang baru nak guna MyEG ni kenalah register dulu…kalau dah register baru boleh log in…Kena isi borang yang disediakan dalam web MyEG tu je…..geran mesti ada kat sebelah masa nak isi tu bagi memudahkan untuk isi borang…tupun sebab nak tau no. enjin, no. chasis, registeration card dan lain-lain….senang kan….kat situ ada 3 jenis insurans yang ditawarkan….pilih la mana-mana berkenan…
contoh receipt 
Bayaran boleh buat melalui internet banking atau credit card….nanti akan dapat e-receipt dan cover note….boleh print dan simpan…nak simpan softcopy pun boleh….

Untuk kes saya, saya pilih insurans dari AIG….untuk kali ni saya kena insurans sebanyak RM398.35…roadtax pulak RM98.75 (penghantaran, RM6 & e-service charge, 2.75)…total semua RM497.10…
contoh cover note...policy akan dapat thru email..

Memula takut gak sebab duit saya memang dah potong dah…bertawakal je..saya pulak memang sis borang semata-mata..tak ada kol bagai….sebenarnya, boleh gak kol pegawai khidmat diorang…nanti diorang akan guide macam mana nak isi borang tu….tapi kalau tak kol pun tak apa..yang penting semua dokumen ada untuk isi borang tu…senang je!!

Masa tengah dinner semalam, dalam pukul 6.30pm….ada la dengar orang ketuk pintu pagar dan bagi salam…ingatkan siapa la yang panggil…sekali orang tu pakai baju MyEG….sah!!memang roadtax saya dah sampai….pantas sungguh!!



Servis MyEG memang superb la…this is one of the government services that you will never be disappointed J…saya apply dalam pukul 11.45am….sampai roadtax kat tangan dalam pukul 6.30pm…hari yang sama tau, WOW…it was super fast!

From now on, saya akan terus gunakan MyEG….nak bayar saman pun boleh kat sini…boleh cek kat www.myeg.com.my untuk servis yang ditawarkan….

Note: Perlu bayar and buat insurans kereta dulu, baru boleh renew roadtaxJ

4 comments:

  1. ok, kalau nk plg sng renew roadtax sy ad cara nye..
    hampir sama juga ngn cara u ni.. tp ni kite buat kb semuanya..best part, ada 5% diskaun utk kwn2 tw =
    guna emel..sng je..jimat masa + tenaga.. baca entry tu kt blog sy..

    http://belogzeera.blogspot.com/2012/11/perbaharui-insurans-raodtax-anda.html

    ReplyDelete
  2. dah baca entri tu...thanks ye for the info.....best u ada 5% diskaun....

    ReplyDelete
  3. =) nex time renewal leh calling2 person in charge tu..
    tq sudi singgah

    ReplyDelete
  4. PERBAHARUI ROADTAX & INSURANS KENDERAAN ANDA

    KINI ANDA BOLEH MEMPERBAHARUI ROADTAX & INSURANS / TAKAFUL KENDERAAN TANPA PERLU KE JPJ @ PEJABAT POS SERTA TANPA PERLU BAWA GERAN ORIGINAL, LEBIH MUDAH JIMAT DAN SELAMAT MELALUI KIOSK MYEG AL FAID BARAKAH SERVICES (PUCHONG AREA)

    http://www.roadtaxmyeg.com/

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.