Tuesday, October 18, 2011

EBM stock clearance

Title macam warehouse clearance je kan….sebenarnya, cuma nak buang mana2 EBM yang dah expired…saya simpan EBM sampai 3 bulan je…sebab saya simpan dalam freezer biasa je…bukan deep freezer….Jadi, mana2 EBM yang dah lepas 3 bulan akan saya buang la….

Sedih memang la sedih..buang macam tu je susu saya….tapi takkan nak biarkan pulak kan…operasi berjalan dengan lancar sebab stok yang nak di buang ni stock bulan 6 dan 7…pada saya nak buang sebotol pun dah sakit hati..ni pulak berbotol2 (ber-Oz) gak la…tak sempat nak kira berapa….kalau kira lagi sakit hati…baik pejam mata dan buang je….

Sekarang ni stok EBM adalah dari bulan 8…dah tak banyak stok dah…Jadi saya kena buat stok hari2 la…setiap hari saya akan simpan at least sebotol (4Oz) EBM untuk azuin….dah lama tak buat stok hari2..selama ni buat stok dari hari jumaat dan weekend je….sebab saya banyak bagi fresh/chilled EBM kat azuin….so, tak guna sangat stok tu..stok selalu guna hari isnin je…sebab ahad jarang pump sebab direct feed je….


Ni lah susu yang kena buang…sangat sedih tau….

Just nak share....

Tempat
Bayi Normal
Bayi Pramatang / Sakit
Suhu bilik-
- (25o C – 37 oC)
- (15o C – 25 oC)

4 jam
8 jam

Kurang dari 4 jam
Peti Sejuk (2 pintu)
- bahagian beku (- 20o C)
- pintu bawah
  (sebelum  dibekukan)
  (selepas dibekukan)

3 bulan

3-5 hari

24 jam
3 bulan

2 hari

12 jam
Peti Sejuk (1 pintu)Bahagian beku
2 minggu
X disyorkan
Peti Sejuk (deep freeze)
6 bulan
6 bulan

                  Moga segalanya dipermudahkan….
                  Susu akan sentiasa ada sehingga misi saya berjaya….InsyaALLAH

2 comments:

  1. insyallh..semoga di murhkan rezeki azuin yg comel. 6 bulan pertama dh lepas.
    jd kena teruskan smangat BF kan.

    ;)

    ReplyDelete
  2. Thanks..yup...sekarang ni memang berusaha keras nak sampai target 2 years tu...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.