Wednesday, October 23, 2013

Kerja baru


Hari ni dah genap seminggu bekerja kat tempat baru….joined the company on 16th October 2013. Sehari selepas Raya Haji (sebab tu tak balik raya kali ni)….

Memang teruja jugak la nak mula kat tempat baru memandangkan lompat ke Food & Beverages (F&B) industry…..lain jugak la dan saya tak lagi bekerja as an engineer….boleh cakap more to administration/management la….ada la jugak terlibat dengan kerja-kerja technical yang melibatkan projek tapi tak macam dulu dah la…sikit-sikit jela….nanti rugi pulak ilmu dan pengalaman yang ada setakat ni….so, dengan pengalaman yang ada ni boleh la saya share and contribute knowledges yang ada untuk implementing sesuatu kat sini…..

Minggu-minggu awal mungkin tak berapa nak sibuk sebab banyak training dan benda nak absorb…banyak bahan-bahan yang dapat untuk baca dan fahamkan….to be honest, memula tu memang tak paham sangat pun pasal job scope saya ni…budak baru la katakana..tapi, lepas dah masuk minggu kedua, saya dah mula faham dan cuba untuk faham lebih mendalam lagi….nasib baik ramai yang bagi inputs…dan, saya akan attached dengan my pillar sepanjang tempoh probabtion ni..tapi agak susah nak book calendar dia sebab ofis kami lain…saya kat shah alam…dia kat HQ, Damansara…memang kena planned well la untuk attached dengan dia…she’s really busy with her task..

Saya ada lagi sebulan je sebab due date semakin hampir…due kan bulan 12..nanti masa maternity kena study jugak la dan bawak balik semua notes….lepas maternity leave kena pantas dah..takleh main-main..kat sini, saya nak betul2 nak ‘shines’ dan grab all the opportunity comes towards my job….maternity kat sini boleh ambil 3 bulan….cuma untuk bulan ketiga je gaji dibayar 80%...tapi ok la kan…

Kat sini makan pun ok…murahan….setakat ni paling mahal saya bayar makan ialah RM2.40….kalau kat luar memang tak dapat harga ni…nasib baik company ada bagi subsidi makan jugak…walaupun cuma RM1.30 je tapi cukup membantu….dulu masa kat Venture subsidi RM2.40…tu lagi best….yang pasti saya memang akan gunakan subsidi yang company bagi…dapat banyak jimat kat situ…nanti barang dapur pun boleh beli kat sini dan harga untuk pekerja memang murah….sangat best!nanti lepas maternity dapat free susu gak untuk sebulan selama setahun…..kalau breastfeeding, dapat susu untuk ibu la..yang dah campur fm, akan dapat susu untuk baby…untung kat situ…siapa nak bagi 7 kotak susu sebulan kan….hehe..

Selain tu banyak lagi benefits kerja kat sini….bos pun suruh gunakan sebanyak mungkin subsidi yang company bagi…tak sabar nak tunggu confirmation untuk dapatkan subsidi loan rumah dan kereta…..cepat la 6 bulan…..

Masuk kerja baru dalam keadaan mengandung memang agak mencabar sikit sebab nak bergerak kesana kemari memang macam dah tak larat…naknya macam saya yang dah membolat ni…nak kena jalan dari satu plant ke plant yang lain untuk kenal dan ambil ilmu memang mencabar…kena banyak bergerak sendiri untuk faham kerja…sebab in this level tak leh nak harapkan orang sangat…lagipun kalau nak block calendar diorang pun agak susah sebab sibuk je memanjang…masa taka da ruang dah dalam calendar diorang..memang kena pandai tackle sendiri dan curi masa diorang la…walaupin sekejapJ

Tapi, saya sangat berharap saya dapat ‘absorb’ dan ‘digest’ sebanyak mungkin sebelum maternity leave ni…Doakan ye!!


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.