Tuesday, September 27, 2011

Kuberjaya "Exclusive Breastfeed" azuin..

Dah lama sebenarnya saya ingin berkongsi tentang perjalanan breast feeding saya yang kini dah masuk bulan ke 7…owh, sungguh tak sangka memang cepat masa berlalu…thumbs up untuk diri sendiri yang berjaya dalam misi exclusive breastfeeding azuin…

Yes, berjaya tau…sehingga 6 bulan azuin hanya diberi susu ibu sahaja…macam tak percaya pun ada..yang penting usaha saya tu sendiri…adalah sangat penat jugak la memula dulu…lama kelamaan dah dapat rentak tu…baru rasa selesa dan enjoy doing this…tak pernah rasa malu nak bagitau orang yang saya ni one of breastfeed mommy….

Bukan takda duit nak beli susu hokay tapi kesedaran susu ibu tu yang menjadikan saya kuat untuk menjalani setiap detik sepanjang proses ni…..siapa yang taknak anak sihatkan…lagi pulak nowadays memang banyak ilnu yang kita boleh cari dari tenet…saya memang zero knowledge tentang breastfeeding…

Yelakan, saya kan new mommy…apa pun tak tau...so, saya belajar slow2 dari pembacaan…dari blog2 mommies yang banyak berkongsi pengalaman dan dari KIM jugak…sebenarnya sekarang ni memang dah open mind pasal ni…dan ramai mommies yang sudi bantu dan berkongsi segala bagai tentang penyusuan dan penjagaan baby ni…..so, memang tak rasa kesunyian dan terpinga2 la…sebab diorang ada….

Setakat 6 bulan ni, nak kata stock saya tak la banyak pun..ok jela…hari2 azuin masih dapat minum fresh or chilled milk dari saya lagi….jom tgk stock saya dalam freezer….

                  
Ni stock saya...gamba ni saya ambil masa azuin 6 bulan..so, sekarang stock dah bertambah lagi....tak banyak pun stock saya..tapi SYUKUR sgt2...pemandangan macam ni la dapat lihat masa zaman menyusu...sebab tu nak tepet gak kat sini gamba ni...nanti dah tua2 boleh tengok lagi...hehehe
Ni side tepi dalam freezer tu...sekarang ni mmg dah penuh dah bahagian tu...sila abaikan bahan2 lain yang ada kat sini...perkongsian berhemah la katakan....

Sekarang dah masuk bulan ke 7 dan saya masih bersemangat nak teruskan misi ni….to mommies out there jom sama2 kita breastfeed baby kita….ni bukan nak bangga diri ke tak…

So, kat sini, saya jugak nak bagitau jadilah diri sendiri dan jangan comparekan susu kita dengan orang lain…nanti buat kita jadi lagi stress tau...apa yang ada itu adalah rezeki dan kita patut bersyukur sebab masih boleh lagi bagi susu kat baby kita…Cuma boleh jadikan inspirasi la tengok susu mommies yang pump n stock banyak2 tu…ada gak setengah mommies memang betul2 berkeinginan nak breastfeed..tapi nak buat macam mana kalau ada kekangan yg menimpa...tak ada rezeki la tu…kita pun tak tau sampai bila dapat breastfeedkan..satu lagi, no negative thinking kat mommies yang tak breastfeed gak...mana tau suatu hari kita diuji sedemikian pulak…tp hopefully sampai berjaya la…

Nak Jadi Ibu Kena Kuat!!

3 comments:

  1. tahniahhh........syabasss....

    sy br nak masuk 5 bulan fully bf myson harap2 sampai 6bln jugak

    ReplyDelete
  2. Qaseh,tq..dah tak lame tu.lagi sebulan je...chaiyok2..

    Yun, thanks..susu biase2 je.takla byk sgt tp cukup la utk my baby=D

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.