Monday, September 5, 2011

Azuin first Solid Food

Azuin start solid food genap 6 bulan…Alhamdulillah, berjaya akhirnya saya exclusive breastfeed azuin selama 6 bulan….memang betul yang susu ibu banyak khasiatnya…azuin selama 6 bulan ni antibodinya sangat kuat..berkat susu ibu….so, memang saya sanggup berkorban masa n tenaga untuk beri yang terbaik untuk azuin…azuin memang patut dapat susu ibu sama seperti saya…Alhamdulillah saya pun dibesarkan dengan susu ibu lebih dari 2 tahun…bezanya mak saya adalah surirumah sepenuh masa manakal saya adalah working women yang sentiasa sibuk dengan jadual kerja yang padat.
Kata orang lengkapnya 6 bulan seperti mendapat Diploma…means, saya dah Berjaya…yeah…next mission is Degree, Master and PHD……banyak pengalaman yang saya dapat sepanjang 6 bulan pertama ni…dari mula azuin lahir…saya kena kerap menyusu untuk elakkan penyakit kuning…azuin Alhamdulillah tak banyak masalah dari segi kesihatan..kuning tetap ada tapi sangat rendah dan Cuma kawal untuk turun kan dengan breastfeeding je…syukur sangat2….
Owh, bercerita mengenai first solid food….azuin diperkenalkan dengan apple puree untuk first solid food…azuin buat muka pelik je…mungkin sebab rasa lain kot…saya bagi apple puree….jom saya share makanan azuin sepanjang 2 minggu pengenalan kepada solid food ni..
1)      Apple Puree
2)      Carrot Puree (bau carrot yang sangat sedap..macam minum carrot susu pulak)
3)      Avocado Puree + Kurma (azuin macam tak berapa suka rasa ni…tapi kena bagi jugak..masih ada 3 biji avocado lagi dalam peti sejuk..avacado sangat bagus tau…nak tau khasiatnye, cube google la)
4)      Potato Puree (azuin memang suka yang ni..sepanjang raya saya memang banyak bagi potato ni sebab mudah dah senang)
5)      Plain Bubur nasi ( habis licin jugak azuin mamam)
6)      Bubur nasi with carrot & potato (nyum nyum...yang ni saya pun suka makan…sedap tau..)
7)      Banana Puree
Resepinye sangat mudah…banyak info saya dapat lepas tanya dari mr google….belajar sikit2….untuk baby under 1 year, NO SUGAR & SALT ok….lepas ni nak tambah sayuran pulak….boleh la letak broccoli ke, bayam etc…..
InsyaALLAH, saya nak buat homemade solid food untuk azuin....kena rajin mencari resepi dan mencuba resepi baru...semua yang berkhasiat untuk azuin...

2 comments:

  1. eh same la... razin 1st solid pn apple puree... tp ana tambah broccoli sikit. sedapppp hahaha

    ReplyDelete
  2. owh..means apple+broccoli la ek..bleh la cube nnt...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.