Wednesday, March 9, 2011

Hari Ke 14 selepas bersalin

9 Mac 2011...sepatutnya hari ni adalah hari jangkaan bersalin saya....tetibe teringat kisah 2 minggu yang lepas....Hari juga genaplah usia si comel kami 14 hari...sungguh cepat masa berlalu....segala kesakitan dan kegembiraan telah saya rasai....

Just nak review apa yang berlaku dalam tempoh 2 minggu ni :

1) Kesakitan selepas bersalin ALhamdulillah saya dapat tangani...walaupun jalan dah terkedek2..rasa pedih2 kat luka tu..lemah2 badan....tp syukur sangat sekarang kesakitan tu beransur hilang....tak ada lagi rasa fobia nak ke toilet...tukar pad pun xsuke tapi kena kerap takut ada jangkitan pulak...owh ya..untuk mommy-to-br, better spare pad manyak2...saya dah guna 60 keping pad ( 3 pek maternity pad Madane Pureen tu) dalam masa 14 hari...hari ni beli lagi 1 pek yang ada 20keping tu...darah sekarang dah tak banyak tapi saya kerap tukar sebab tak selesa....dah la macam susah je nak dapat pad tu...ramai sangat orang bersalin kot...hehe...

2) Berpantang pulak bagi saya ok, semuanya kena jaga dari segi kesihatan, pergerakan dan juga pemakanan..menu berpantang semuanya di masak oleh my mom n MIL....menu lebih kurang sama je hari2...ikan haruan rebus/goreng, ikan plotan, ikan merah.....sayor pulak saya banyak makan sawi dan pucuk pegaga ( baru tau yang pegaga ni kena makan dengan akar2 dia sekali...baru mujarab)......selain tu saya jugak minum susu anmum lacta, kismis, biskut, air gamat healin untuk penyembuhan luka...

Untuk set bersalin NR, saya cuma gunakan yang luaran je dulu...pil2 saya tak makan lagi sebab baby jaundice..tunggu settle semua. Untuk uncang herbanika, krim barut, minyak herbanika, lulur herbanika memang saya dah start guna...sebab tu semua untuk luaran je....

Amalan bertungku dan berbengkung jugak saya amalkan...bes jugak la guna bengkung ni...nampak perubahan perut yang semakin mengecil dah padat...hehehehe...cuma untuk berurut je saya tak buat lagi sebab masih seriau dengan jahitan luka ni...tunggu la 2minggu lagi ke kan...or kalau tak berurut ok tak?

3) Azuin pulak dah pandai dah....dah  pandai letak tangan dalam mulut kalau lapa...sebelum ni dia banyak nganga je mulut kalau nak makan..leher pun dah keras sket...so, takla takut sangat kalo nak dukung dia.....
Hari ni p klinik cek jaundice....reading 8.2....takla banyak sangat tapi nurse suruh datang lagi  buat last check up next week..

4) Menjadi seorang ibu sungguh la mencabar....dulu rasa macam senang je tapi tak semudah yang disangka...tambah2 lagi menjaga baby baru lahir....tidur pun dah tak menentu.....summore disebabkan saya memang dah mind set nak breastfeed my baby, so lagi mencabar la...sekarang ni saya direct feeding je dulu...Alhamdulillah, production memang banyak dan dapat kenyangkan baby..stok susu saya tak buat lagi memandangkan peti sejuk dirumah ni kecik & banyak sangat barang kat dalam tu....ingat dah dekat abis pantang baru start buat stok...hope tak terlambat....sekarang ni kadang2 saya pump gak susu sebab dah terover limit bengkak kan....

Mula2 breastfeed tu rasa tension gak sebab nipple crack dan rasa nak menjerit bila azuin start menyusu...malam pertama kat HUKM hari tu, nurse ada ajar saya macam mana nak menyusu dengan betul...tupun sebab masa nurse tu jalan2 kat katil ternampak la saya sedang menyusu dalam keadaan yang amat kekok...hehe, saya tiada pengalaman maa...haruslah kekok kan....tapi baby dapat susu gak...hehe...

Lately ni saya dah pandai cara menyusu dan azuin pun dah pandai latch....dah pandai tak sakitkan nipple mama dia ni....(tapi kadang2 sakit gak kalo azuin betul2 lapar dan nak minum cepat2...azuin terus grab nipple je tanpa latch)...masa tu mak aii sakitnya kurasakan.....

Haa satu lagi masa tido dah tak macam dulu...azuin memang kerap menyusu...kalau malam2 tu ada jugak la 3-4 kali kena bangun susukan azuin ni....ngantuk jangan cakap la...kadang2 tersengguk2 masa menyusu tu...tapi untuk azuin semuanya boleh..akan kugagahkan untuk bagi susu ni....ntengah fikir2 jugak ni bila masa yang sesuai nak kenalkan puting botol kat azuin...kena ajar jugak sebab nantikan senang sket nak bagi EBM kat azuin kan.....

ok lah...tu jela yang dapat saya kongsikan pengalaman 14hari selepas bersalin....InsyaALLAH, saya akan  banyak update tentang first experience saya ni....do follow me yah!!!!

2 comments:

  1. congrats on newborn and welcome to motherhood..

    selagi ada anak kecil selagi tu tidur xcukup..klu baby xsihat (demam, selsema, batuk) pun akan meragam gak

    ReplyDelete
  2. thanks..
    aah....kena byk belajar lg...jauh lg perjalanan ni....=D

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.