Friday, March 25, 2011

Berurut itu best

Berurut selepas pantang memang sinonim kan...saya pun selamat berurut, 3 kali la...Berurut ini untuk memulihkan kesegaran badan, melancarkan peredaran darah, buang angin2 dalam badan tu, betulkan urat2, cepatkan pengaliran darah nifas dan kemaskan perut...

Berurut mestilah pada waktu pagi sebelum mandi (saya start urut pukul 8.30 pagi@ 2jam)...sepatutnya berurut ni dilakukan seminggu selepas bersalin 3 hari berturut2....tapi saya start berurut ni pun agak lambat jugak la...hari ke 29 baru berurut...

kenapa lambat?

kan saya kena 3rd degree tear, so macam sedikit takut la nak berurut ni awal2....nak bagi sihat sikit...then baru call bidan berurut...Tapi alhamdulillah la....menurut mak bidan tu, urat2 saya ok dan tak masuk angin walaupun lambat berurut...cuma mak bidan ni cakap peranakan sedikit turun...maybe sebab saya banyak duduk dan berjalan awal2 bersalin dulu...hmmm,mmg la byk duduk sebab dok breastfeeding azuin...saya tak reti bagi susu dalam keadaan duduk je...tak selesa nak bagi susu dalam keadaan mengiring...tapi tak jadi masalah sebab lepas mengurut semua akan ok...hari last mengurut tu kena bilas mandi guna limau nipis+sintok...

Yang pastinya memang rasa segar selepas berurut ni....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.