Tuesday, August 31, 2010

cerita buah delima

Alhamdulillah abis jugak saya makan buah delima ni..Tapi kene tabah la makan delima ni, sebutir2 kena makan.. Bijiknya saya tak makan, just hisap air dia je... Sedappp...memang penuh kesabaran nak abiskan...sebenarnya buah delima ni bagus untuk kesihatan..lebih2 lagi utk org pregnant ni...Banyak khasiat orang mengandung makan delima ni, sebenarnye elok makan sebiji setiap trisemester....Kata orang tua2, kalau nak makan buah delima nie, makan sebiji terus jangan tinggal sebutir pun.. Sebab antara beribu2 butir delima ada satu butir yang penawar segala penyakit...nak mencari buah delima tak la susah sgt...saya cuma beli di pasaraya Hero kat rumah saya je..so xyah la susah2 nak p jauh2 kan...


 Isinya merah kan? Sedappppppp...harga RM5 sebiji..mahal..... 
info dari mr google...

Delima digelar ’superfruit’ mengandungi antioksidan yang unggul diterajui oleh asid ellagik yang berupaya melindungi kalenjar prostat, payu dara, organ paru-paru dan jantung atau sistem kardiovaskular.
Khasiat Delima “Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” - Al-An’am:99

Antara kebaikannya:

*boleh memusnahkan sel kanser payu dara tanpa memudaratkan sel sihat dan menghalang sel kanser payu dara membentuk.
*mencantikkan kulit
*mencegah dr nyanyuk
*memberi tenaga
*bagus untuk pesakit tekanan darah tinggi dan rendah
*elok untuk sistem penghadaman
*mngurangkan berat badan
*prevent morning sickness( utk org mengandung)
*memperelokkan rahim
*jus buah delima ni adalah "natural viagra"...


oleh itu, jom kita amalkan makan buah delima=D

3 comments:

  1. SLM.INGIN MCUBA JUS DELIMA POMEPURE YG 100% ASLI.HUBUNGI 0199311274 AZIZ http://jusdelima83.blogspot.com.10 MAKANAN TBAIK DUNIA-DALAM NI BYK INFO PASAL BUAH DELIMA..NAK ORDER BGTAU SY K.TQ-AJIH

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.