Sunday, January 19, 2014

Review berpantang kali ni

Hari ni adalah hari yang ke-45 berpantang...dah lepas dah nombor 44 tu..hehuhehu..tapi sebenarnya, tu atas angka je bagi saya....saya masih lagi akan berpantang untuk sesetengah hal...bukan apa badan ni nak pakai lama...so, kena jaga segala bagai...masa azuin dulu sampai 100 hari jugak la...dan ada jugak makanan yang saya tak makan sampai setahun...

Berpantang ni macam-macam cara dah orang buat...ada yang ketat cara pantangnya..ada yang ala-ala je...bergantung kepada orang tu sendiri la....

Saya? hmmm, boleh dikategorikan tak ketat sangat pantang....sendiri buat peraturan..hahaha...Kalau ikutkan mak memang macam-macam tak boleh..itu ini semuanya tak boleh...tapi saya ni kira agak degil jugak la kali ni..macam-macam nak makan....kira kategori pantang ala-ala je...

Walaupun ala-ala, saya tengo jugak apa yang dimakan tu...kang tak pasai-pasai baby meragam pulak....

Makanan
Dari segi makan tu tak la ketat sangat...dalam masa 2 minggu tu memilih sikit makan.....sebab masih awal kan....tapi takleh nak cakap jugak sebab hari pertama bersalin saya dah makan nasi ayam tau!! Mana taknya, HUKM bagi nasi ayam untuk lunch...masa tu perut memang dah lapar sangat....nak tunggu mr may sampai lambat pulak...lagipun sejak masuk wad pukul 9.30 am tu saya tak makan apa pun lagi..cuma minum 3 in 1 Nestum Oat je....tu pun mr may bancuhkan masa hantar beg...nak bangun memang tak boleh sebab kaki tak boleh gerak kesan dari bius tu..memang macam orang lumpuh separuh badan....masa lunch tu pun mintak nurse tolong tarikkan tempat letak makanan dan tegakkan katil....hehee

Episod berpantang kira bermula hari kedua la....lauk berpantang lebih kurang sama je...tapi sedap je...biasanya saya akan makan makanan yang panas-panas...nasi pun selalu berlaukkan ikan haruan dan ikan plotan dan sayur sawi masak air...tu je la peneman makanan saya sepanjang pantang...

Tapi masuk minggu ke-3 saya dah cuba makan ayam dan ikan goreng bagai....tapi tak banyak pun..cuba rasa je...siap makan ayam masak merah (ni lauk kenduri masa kat rumah Njang)....

Hmm...kek pun saya bantai makan jugak...kek sebab ada telur, orang cakap tak leh makan sebab takut gatal la...tapi masa pantang ni walaupun saya tak makan telur..tapi saya makan makanan yang ada dicampurkan dengan telur...boleh tak macam tu??

Selain tu, sekarang ni adalah musim buah-buahan kat kampung saya ni...setiap kali ayah balik dari kebun mesti ada je buah dia bawak balik...bukan buah pokok sendiri pun..kadang-kadang ayah beli terus dari kebun orang....kebun ayah hanya ada kelapa sawit je..hehe....Jadi, memang sentiasa ada rambutan dan durian kat rumah..dan...saya adalah seorang yang susah nak 'say no' to durian...

Dan, saya pun tanya mr google, durian & rambutan boleh dimakan tapi dalam kuantiti yang sedikit la..durian panas dan elok untuk badan tapi bergantung jugak la....saya makan pun sikit je...3-4 ulas je sehari...kalau nak lagi, makan esok lusa pulak..tak boleh la makan serentakkan...tu pun mak cakap dah banyak....kalau kebiasaan lagi banyak ulas saya makan...

Jangan tak caya, durian creep pun saya makan masa pantang...haha...mana taknya masa ni la macam-macam makanan yang ada kat sini....

Berbengkung
Terlupakah??hoho..memang kali ni tak berbengkung lansung...masa azuin ada la jugak berbengkung..kali ni tak lansung..kenapa?sebab malas...boleh tak jawab macam tu....malas nak ikat bagai....dah la tu panas pulak....saya cuma sapu minyak kat perut je..tu pun saya cuma guna losyen halia Dunia Herbs tu....kali ni memang tak beli set bersalin lansung.....memang redah jela kali ni.....

Vitamin
Memandangkan saya tak beli set bersalin kali ni..saya cuma makan vitamin yang dibekalkan oleh HUKM je..tupun bertahan dalam sebulan jela...lepas ni baru saya mula makan vitamin dari Shaklee...Yes, saya memang pengguna Shaklee dari zaman Azuin lagi...rasanya tak menjadi masalah kalau kita tak guna set bersalin (traditional) tapi masih ambil vitamin-vitamin untuk kuatkan dalaman badan....

Kali ni, hari ke-5 berpantang, rahim dah kecut..ni pun nurse yang datang rumah yang cakap..sebab masa diorang datang check kat rumah, tekan-tekan perut dan memang dah rasa tak ada benjol dan rahim dah kecut...syukur sangat...adakah sebab tandem nursing antara baby dan azuin?? mungkin jugakkan....

Dan, luka semasa bersalin pun cepat sembuh kali ni...dalam minggu ke-2 saya dah rasa selesa dah..tak rasa pedih-pedih bagai dah....tapi saya masih sopan lagi nak jalan dan duduk bagai..takut gak la..kot la apa-apa kan...walaupun jahitan makin sembuh tapi yang bahagian dalam masih kena jaga dari segi pemakanan dan sebagainya.....

Kali ni, saya berpantang sekejap je kat kampung...hari ke-38 dah balik rumah sendiri...berpantang sendiri la...menghabiskan seminggu berpantang dirumah sendiri....lagipun diri dah kuat sikit....

Balik awal kali ni sebab family p umrah..kenala jag diri sendiri...makanan pulak, mr my yang akan masakkan...masak malam dan simpan dalam peti sejuk....esoknya, saya cuma panaskan je....senang sikit...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.