Tuesday, August 16, 2011

Nasi Tomato + Kari Ayam

Alhamdulillah..dah separuh dah bulan Ramadhan ni...minggu depan dah nak raya...sepanjang 2 minggu ni, saya tak jejak lagi kaki ke Bazar Ramadhan..kenapa tak?Hajat dihati nak masak kat rumah je untuk juadah berbuka...Alhamdulillah, ada masa untuk saya masak walaupun agak singkat...saya sampai rumah pun dah pukul 5pm (kira dah amik azuin kat rumah babysitter la)....sampai rumah terus menyusu azuin dulu n acara masak-memasak ni selalunya bermula pukul 6pm....means, saya cuma ada sejam setengah nak settlekan masak-memasak ni....setakat ni sempat je nak masak...selalunya memang mr may akan tolong saya kat dapur...tak pun tolong jaga azuin je=D...masakan berbuka memang yang simple2 je...

Semalam sempat jugak la masak nasi tomato n kari ayam...menu yang paling senang untuk masak....nanti saya akan sharekan resepi nasi tomato ni...saya ni bukan la terer pun nak masak tapi suka share tulis resepi untuk mudah saya refer back incase terlupa..hehe...at the same time boleh la share resepi yang mudah2 ni...dah lama jugak tak buat entry pasal resepi kan...banyak jugak resepi yang saya cuba cuma tak berkesempatan nak share kat sini....ayam goreng lemon pun saya pernah try  memang sedap la..ada kelainan skit la dari goreng biasa=D....


Nasi Tomato

2 ulas Bawang Merah - dimayang
2 ulas Bawang Putih - dimayang
1 kuntum Bunga Lawang
2 Biji Buah Pelaga
2 Bunga Cengkih
1/3 tin Susu Cair
1 tbs Susu Pekat Manis
1/3 tomato heinz
garam secukup rasa
minyak sapi
Beras 2 cawan
Air 2 cawan
Carrot
Kiub ayam

Cara Memasak

1) Panaskan minyak sapi.
2) Masukkan bahan yang dimayang halus tadi dan goreng sampai naik bau.
3) Masukkan 2 cawan air (air ikut sukatan beras 1:1) dan kacau.
4) Masukkan susu cair dan susu pekat. Kacau sekejap.
5) Masukkan pula tomato Heinz dan kiub ayam.
6) Perasakan dengan garam.
7) Seterusnya, masukkan carrot yang dipotong panjang kedalam periuk tadi. Biarkan seketika.
8) Masukkan beras yang telah dicuci kedalam periuk tadi. Kacau perlahan2 supaya beras tak patah.
9) Masak nasi seperti biasa......*****S.I.A.P


Kari Ayam

2 tbsKari Daging/Ayam
Garam
2 Bawang merah-dimayang
2 Bawang Putih-dimayang
1inci Halia-dimayang
1 biji Kentang
Santan
Bunga cengkih**
Bunga Lawang**
Buah Pelaga**
Jintan Manis**
Jintan Putih**
Ayam
1 sudu serbuk cili/cili kering yang dah diblender

Cara Memasak

1) Goreng bahan yang dimayang halus dalam periuk.
2) Masukkan bahan**..goreng hingga naik bau.
3) Masukkan serbuk kari dan biarkan sampai pecah minyak.
4) Masukkan ayam dan kacau rata.
5) Masukkan santan dan air asam jawa. Perasakan dengan garam.
6) Biarkan seketika dan masukkan ubi kentang dan 1 sudu cili blender.
7) Biarkan mendidih dan tutup periuk.


Selamat Mencuba....nnt saya share ayam goreng lemon pulak hokay!!!...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.