Friday, July 22, 2011

Breastfeeding Journey : Nipple Crack

Salah satu perkara yang menakutkan...nipple crack!! sebab apa?? sebab baby suka hisap kuat sangat...sakitnya memang tak dapat nak bagitau macam mana...hanya breastfeeding mommies yang faham...memang sakit sangat..at one time saya sampai nangis2 masa nursing azuin...sampai nak elak direct feeding azuin...tapi kecian pulak si kecil tu...saya kena nipple crack dah banyak kali jugak dan sangat tak suka hokay...pedih, perit, mood down, segala bagai perasaan ada....

Last week saya kena lagi nipple crack ni...pernah sampai berdarah kat tempat yang melecet tu....kenapa?sebab azuin suka main tarik2 masa nursing...gusi dah keras so, memang sakit la...hmmm, satu lagi, dah 3 minggu saya dapat buat benda baru...which is nursing sambil baring...memang selesa pada mulanya...tapi saya rasa nursing sambil baring ni boleh sebabkan nipple crack gak la...maybe pada saya la...bukan pada orang lain...cuma pendapat saya...sebab, rasanya latch on baby tu dah ketepi...nipple crack pun sebelah je...tak pasti la tapi agak2 jela...kalau nursing cradle tu ok la rasanya...tapi walaupun sakit saya enjoy nursing sambil baring..kadang2 terus tertido sekali dengan azuin...

so, sebabkan nipple crack ni n emo down...production pun merudum gak la..kurang 4Oz dari biasa yang saya dapat...memang berperang la kalau nak bagi azuin minum tu...kadang2 terpaksa pump n bagi guna botol...betul2 mencabar....

Tp, saya enjoy breastfeeding dan ini la moment yang indah sebagai ibu..dapat beri susu sendiri....halangan2 ni cuma sekejap je...just face it and fight....

To new mommies, jangan risau dan takut...cuma tanamkan dalam diri yang wajib breastfeeding baby...rugi tau kalau tak dapat susukan baby sendiri...sekarang ni dah byk info dan banyak mommies out there yang akan support kita tau..yang penting mind setting....bagi yang sedang mengandung, collect info banyak...memang sekarang tak rasa lagi "nursing moment" tu....tapi sekali dah rasa...memang terbaik la=D...seronok sangat2 tau....

Good Luck....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.